První bankovní služby, které přijdou za vámi.

Proč jsou Švýcaři bohatí? Učí děti zacházet s penězi

finparada.cz



Čeští žáci a studenti mají velmi nízké znalosti o financích. Změní to povinná výuka finanční gramotnosti na českých školách?

 

Ve čtvrtek 4. září 2014 proběhla v rámci akcí ke Dni finanční gramotnosti diskuse mezi odborníky, kteří se touto problematikou zabývají. Mezi zajímavé postřehy lze zařadit to, že žáci před vstupem do hodin o finanční gramotnosti, která je povinně do výuky zařazena právě rok, mají malé nebo téměř nulové znalosti o financích.
 
Den finanční gramotnosti spadá na 8. září. V rámci diskuse odborníků k otázkám finanční gramotnosti v Česku byly prezentovány výsledky výzkumu, jenž pro společnost Partners na základních a středních školách realizovala agentura MindBridge Consulting.

Již rok probíhá na základních školách povinná výuka finanční gramotnosti. Z výzkumu mimo jiné vyplynulo, že vstupní znalosti žáků a studentů před zahájením výuky finanční gramotnosti jsou malé až nulové, viz graf.


„Základní znalosti o trhu, nějakých finančních institucí, povědomí o používání platební karty a bankomatu má podle pedagogů téměř polovina dětí, 45 procent. Na střední úrovni je čtvrtina studentů. Ti se již orientují v základních finančních produktech s vědomím, na co který je,“ doplňuje Lada Kičmerová, ředitelka marketingu a PR Partners. „Téměř třetina, 29 procent, ale má znalosti nulové. Z výsledků jasně plyne, že výuka finanční gramotnosti byla zavedena doslova za pět minut dvanáct. Současná generace mladých lidí už žije ve svobodném světě, kde nabídka finančních produktů je obrovská a orientovat se v nich bude pro ně nezbytné.“

Nejčastěji výuka finanční gramotnosti na základních a středních školách probíhá jako výklad látky s následným zkoušením nebo testem se známkováním (45 %), nebo jako přednáška bez zkoušení či testu (40 %).

„V rámci projektu Den finanční gramotnosti, který se věnuje vzdělávání žáků na ZŠ, studentů na SŠ a dospělých a letos bude rozšířen i na výuku pro seniory, využíváme formu interaktivních přednášek se zapojením účastníků pomocí diskuse či her. V rámci projektu jsme touto formou za dva roky odškolili již přes 1 100 lekcí Školy finanční gramotnosti a reference jsou velice pozitivní. Je škoda, že podle výzkumu tuto metodu využívá jen 35 procent pedagogů,“ komentuje výsledky Viola Baštýřová, koordinátorka projektu Den finanční gramotnosti.
 
Celý článek čtěte zde.
 
Zdroj: Finparada.cz